Mitä tehdä, kun kotiäitiys ahdistaa?

Vaikka äitiys on monelle odotettu ja toivottu asia, kotiäitiys ei välttämättä ole. Kotiäitiys ja arki kotona vauvan kanssa ei ole monenkaan naisen unelmatyö. Silti siitä voi tehdä sellaisen. Ainakin paljon nykytilaa mukavamman.

Jos arki ahdistaa, päivät puuduttavat ja seinät tuntuvat kaatuvan päälle, kokeile ensin työpäivän muokkaamista eli tuunausta. Tuunaamalla tavallista kotiäidin päivääsi voit saada arkiseen työhön uutta imua ja innostusta.

Saatat yllättyä, miten löydät arjestasi asioita, joilla teet päivistäsi mielekkäämpiä ja palkitsevampia.

PALVELIJASTA POMOKSI

Aika vauvan tai isompien lasten kanssa kotona on varsinaista silpputyön sirkusta. Yksittäisiä tehtäviä toisensa perään. Samat asiat toistavat itseään, mutta samalla jokainen hetki pitää sisällään yllätysmomentin mahdollisuuden.

Voi tuntua, ettei sinulla ole valtaa tehtäviesi sisältöön tai arjen päivärytmiin. Pidät itseäsi enemmän toisten palvelijana kuin porukan päällikkönä.

Lapsilla on toki omat rytminsä ja vaatimuksensa, joiden mukaan on hyvä toimia. Mutta arjessasi on myös asioita, joihin voit vaikuttaa. Todennäköisesti jopa enemmän kuin uskotkaan.

On aika ylentää sinut palvelijasta pomoksi.

TUUNAA TYÖPÄIVÄN RUTIINEITA

Herätys - aamupala - ulos - lounas - päiväunet (eli siivous tai muu kotityö) - välipala - kauppareissu - ruuanlaitto - perheaikaa - kylpy - iltapala - unille. Joinain päivinä ehkä väliin kerho tai lounastreffit mammakaverin kanssa.

Kuulostaako tutulta?

Päivärutiinit voivat tuntua toistolta ja elämä alkaa muistuttaa klassikkoelokuvaa Päiväni murmelina. Voit kuitenkin vaikuttaa rutiineiden sisältöön.

Mieti, miten monella eri tavalla voitte toteuttaa päivän ruokailut, unet ja muut arjen rutiinit. Ennen kaikkea uskalla ajatella asiaa niin, miten sinä haluat toteuttaa ne.

Esimerkiksi, jos haluat itsellesi rauhallisen aamiaisen, miten mahdollistat sen? Tai kaipaatko välillä valmista lounasta ravintolassa? Ehkä joku muu voi vastata lasten iltapalasta. Silloin voit hipsiä oman lautasesi kanssa toisaalle ja lukea vaikka samalla naistenlehtiä tai päivän uutiset.

Muista, yleensä aina on vaihtoehtoja.

LUOVU TURHASTA STRESSISTÄ

Rutiinien säännöllisyyttä kannattaa myös puntaroida. Mitä jos et toistaisikaan samoja juttuja joka päivä? Rutiinit tuovat toki pienille turvaa, mutta silloin tällöin vaihtelu virkistää kaikkia ikään katsomatta.

Rutiinien osalta mieti erityisesti, onko päivissäsi jokin stressiä aiheuttava asia. Vaikka se voi tuntua pakolliselta pahalta, pohdi olisiko sittenkin mahdollista luopua siitä kokonaan.

Eli jos et ole aamuihminen, mieti kannattaako aamuyhdeksäksi edes yrittää perhekerhoon. Tai jos et viihdy hiekkalaatikon reunalla, lähde lasten kanssa paikkoihin, joissa viihdyt. Museot, metsä tai kahvilat sopivat lapsille ja he löytävät niistä kyllä virikkeitä siinä missä leikkipuistoistakin.

SOSIAALISET KONTAKTIT SOPIVIKSI

Kotiäidin työarjen mielekkyyteen vaikuttavat myös kollegat eli toiset äititutut ja ystävät. Tuunaa työpäivästäsi sosiaalisesti innostava.

Voit vaikuttaa siihen, miten sosiaalista arkesi on. Kaipaatko enemmän aikuisten seuraa ja uusia äitiystäviä? Vai tuntuuko kalenteri pursuavan tapaamisia liiaksi asti? Ehkä olisi joskus ihana olla vain omalla porukalla kotona ilman mitään sovittua menoa.

Sosiaalisen elämän suorittamisen sijaan kuuntele itseäsi. Jos sovittu sosiaalinen riento tuntuu uuvuttavan jo etukäteen, rohkaistu perumaan se. Tai kun huomaat toivovasi uutta lounasseuraa viikko toisensa perään, kysele lähtijöitä tuttavista tai sosiaalisen median ryhmistä.

MUUTOS OMIEN TOIVEIDEN MUKAAN

Ennen kuin lähdet tuunamaan työpäivääsi tee yksi asia selväksi. Laita itsesi ja omat toiveesi etusijalle. Kyseessä on sinun työpäiväsi ja työpaikkasi. Olet paikan pomo.

Muokkaamalla työpäivääsi lisäät työviihtyvyyttä ja hyvinvointia sekä työssä jaksamista. Tiedät parhaiten, mikä sinulle sopii ja mikä taas ei.

Useimmiten lapset kyllä sopeutuvat muutoksiin, eivät ehkä edes huomaa uusia asioita. Mutta sinulle pienikin positiivinen lisä päivään voi olla merkittävä.

Tee tuunaus siis omaan napaan tuijottaen.

 
mamabreikki_harjoitus_tyo_ja_raha.png
 

Ota paperi ja jaa se viivalla kahteen osaan. Toinen puolikas paperista on varattu työpäiväsi turhauttaville tai stressiä aiheuttaville asioille. Toinen asioille, joista innostut ja saat lisää energiaa.

Listaa ensin työpäiväsi energiasyöpöt eli asiat, jotka turhauttavat tai jopa ahdistavat. Pohdi, miten voit muokata noita tehtäviä. Voitko päästä asian suhteen helpommalla? Onko jotain, minkä tekemisen voisit jakaa tai pyytää toista tekemään sen puolestasi? Löytyykö ikävien asioiden listalta jotain, josta voit jopa luopua?

Valitse energiasyöppöjen listalta ainakin pari asiaa, joita muutat tai joista luovut.

Mieti seuraavaksi asioita, joista nautit. Kirjoita ylös jo nyt työpäivässäsi olevat innostavat asiat.

Keksi lisäksi kolme konkreettista keinoa, jolla lisäät uusia innostavia asioita työarkeesi. Mieti, mitä voit lisätä jokaiseen päivään, ja mitä ainakin jokaiseen viikkoon.