Vahvista sietokykyäsi uusperheen haasteissa

Vaikka perhe-elämästä piirretään usein hyvän yhteishengen ja onnellisten ihmisten täyttämiä toivekuvia, voi todellisuus olla karumpi. Perheriidat, hiljaisuudesta kireät hetket ja pettymyksen kyyneleet ovat monelle realismia oman kodin seinien sisällä.

Erityisen ristiriitaisessa tilanteessa ovat uusperheet. Kun yhdessäolo ei ole enää jokapäiväistä, yhteinen aika on osalle erityisen odotettu hetki. Vihdoin rakas perheenjäsen on taas kotona.

Toisille tuo yhteinen aika voi taas olla viikon, kuukauden tai vuoden pelätyimpiä ajankohtia. Pitäisi olla ihanaa ja läheistä, mutta sisällä kytee erillisyyden tunne ja paha olo.

UUSPERHEESSÄ JOUDUT JOUSTAMAAN ENEMMÄN KUIN HALUAT

Eroperheiden välillä jokaisella on omat halunsa ja tarpeensa. Kun tapaamisten ja asumisjärjestelyjen aikatauluja asetetaan, yksi toivoo lapset luokseen ja toinen haluaa juuri päinvastoin. Osan toiveet toteutuvat, osan ei. Jo ennen kuin sovittu tapaamisaika alkaa, olet saattanut pettyä edessä siintäviin päiviin.

Kun lapset ovat luonanne, on uusien toiveiden ja tarpeiden vuoro. Yksi tarvitsee kuljetuksia harrastuksiin ja toinen on hiljaa huoneessaan eikä osallistu siivoukseen. Puolisollasi on ehkä työvuoro juuri silloin, kun sinulla on vapaata. Vastuu koko lapsikatraasta saattaa olla sinulla.

Vaikka kaikki saisivat toteuttaa jonkun toiveensa uusperhearjessa, voi olla vaikea suhtautua myönteisesti niihin hetkiin, jotka eivät ole itselle mieleisiä. Saatat olla muissa elämäntilanteissa joustava ja sopeutuva, mutta uusperheen aikuisena nuo mielentaidot loistavat poissaolollaan.

UUSPERHE VAATII TUNNEJOHTAMISTA

Uusperheessä ei voi aina vaikuttaa ympäröiviin asioihin, mutta omien tunteiden purkamiseen voi. Usein tästä taidosta puhutaan tunnejohtamisena.

Tunteiden johtamiseen liittyy kaksi tärkeää taitoa. Yksi on myönteisten tunnetilojen luominen ja toinen ikävien tunteiden purkaminen ja kohtaaminen. Tarvitset näitä molempia uusperheen vanhempana.

Jotta uusperhe ei ole sinulle pelkkää tunnemyrskyä, vahvista omia tunnejohtamisen taitojasi. Ota haltuusi seuraavan harjoituksen opit ja varmista itsellesi keinot niin myönteisten kuin ikävien tunteiden ilmaisemiselle.

 
mamabreikki_harjoitus_suhteet.png
 

Pahan olon vartti

Voit tehdä tämän harjoituksen päivittäin tai vain silloin, kun ikävät tunteet meinaavat ottaa ylivallan.

Ota kynää ja paperia. Kirjoita viidentoista minuutin ajan kaikki paha olo ja ilkeät ajatukset paperille. Älä lue tai sensuroi omaa tekstiäsi, anna mennä vaan!

Kun aika on kulunut, lopeta kirjoittaminen. On aika päästää irti pahasta olosta. Jos ikävät tunteet ovat yhä pinnassa ja olo kiihtynyt, mieti miten rauhoitat itsesi. Voit esimerkiksi päättää pitää toisen kirjoitushetken myöhemmin saman päivän aikana.

Pidä huoli, että kirjoitat rajallisen ajan. Kun teet tietoisen päätöksen rajallisesta purkamishetkestä, et jää vellomaan ikäviin tunteisiin pitkäksi aikaa.

Hyvän olon vartti

Tee jokaiselle perheenjäsenelle selväksi, että sinulla on viisitoista minuuttia omaa aikaa. Silloin sinua ei saa häiritä tai keskeyttää, jos niin haluat.

Tee vartin ajan jotain, mistä nautit. Jotain, mistä tiedät saavasi voimaa ja iloa.

Älä sekoita hyvän olon hetkeäsi pahan olon varttiin. Tässä harjoituksessa ei ole tarkoitus purkaa ikäviä ajatuksia, vaan nimenomaan keskittyä iloa tuottaviin asioihin.

Pidä huoli, että saat pitää tämän hyvän olon hetken päivittäin. Kun tiedät oman voimavarttisi olevan tulossa, jaksat paremmin päivän vaikeissa hetkissä.