Yksinäisyydestä ystävyyteen osa 2: Kun pelko estää ystävystymisen

On aika jatkaa valmennussarjaa äitiyteen liittyvän yksinäisyyden selättämiseksi. Edellisessä harjoituksessa aloitit yksinäisyydestä irtipäästämisen tutustumalla tarkemmin tunteisiisi. Nyt on seuraavan askeleen vuoro.

Matkalla kohti uusia ihmissuhteita eteen tulee usein jossain vaiheessa seinä tai vähintäänkin ylitsepääsemättömältä näyttävä aita. Tuo este on nimeltään pelko. Tuntuu ristiriitaiselta, että se mitä kaipaat, on sama asia, jota myös pelkäät.

Se, että askeleiden ottaminen kohti uusia ystävyyssuhteita pelottaa, ei ole pelkästään huono asia. Pelko kertoo, että asia on sinulle tärkeä. Siksi pelkoja kohti kannattaa mennä.

SANO PELKO ÄÄNEEN

Pelko on kokemus, joka yhdistää ihmisiä. Tämän vuoksi pelossa on toinenkin hyvä puoli. Pelko voi olla jopa valttikorttisi yksinäisyyden selättämisessä.

Ystävyys alkaa usein jostain yhteisestä kokemuksesta tai kiinnostuksen kohteesta. Jokin yhdistää kaksi ihmistä toisiinsa. Aika moni meistä on kokenut pelkoa tai ainakin jännitystä uuden edessä. Pelko voi muodostua uuden ihmissuhteesi ensimmäiseksi yhdistäväksi tekijäksi.

Rohkaisenkin sinua sanomaan omat pelot ääneen. Aivan ensiksi itsellesi. Sen jälkeen voit hyvin sanoa pelkosi ääneen sosiaalisissa tilanteissa. Eli juuri niissä hetkissä, joissa olet luomassa uutta ystävyyssuhdetta.

MITÄ PELKÄÄT?

Pelossa mielenkiintoista on se, että ethän sinä onnistumista pelkää. Tuskin pelkäät sitä, että onnistut saamaan uusia ja antoisia ystävyyssuhteita elämääsi tai uuden parhaan ystävän.

Mitä se pelko sitten on?

Pelko on jotain, mikä liittyy uuden ja tuntemattoman kohtaamiseen. Siihen, että et tiedä, mitä on edessä.

Monesti pelko liittyy myös itsensä haavoittuvaksi asettamiseen. Entä jos löydät elämääsi sen mahtavan kotiäitiystävän tai muun toivomasi tyypin? Mitä hän mahtaa ajatella sinusta? Kelpaatko hänelle, arvostaako hän sinua? Entä, jos tulet torjutuksi?

PILKO PELKO PALASIKSI

Pelko kulkee mukana aina elämässä, joten se kannattaa hyväksyä osaksi matkaa. Kun suhteesi pelkoon muuttuu pienin askelin, huomaat itsevarmuutesi ja omanarvontuntosi kasvavan.

Pelon kanssa eläminen helpottuu, kun pilkot sen pienemmiksi palasiksi. Madalla pelon asettamia esteitä niin, että ne eivät pysäytä kulkuasi. Tee esteistä niin pieniä, että uskallat ottaa askeleen niiden yli.

Pelon ei tarvitse estää sinua pääsemästä tavoitteeseen. Voit löytää uuden ja ihanan ystävyyssuhteen pelosta huolimatta.

 
mamabreikki_harjoitus_suhteet.png
 

Tee lista asioista, jotka uusien ystävyyssuhteiden luomisessa pelottaa ja mietityttää. Anna jokaisen sydämestä nousevan huolen tulla esiin. Osa huolista voi kuulostaa hassuilta, osa taas voi pelottaa niin, että pelko nousee pintaan jo ajatuksesta. Kirjoita kaikki.

Käy nyt lista läpi kohta kohdalta.

Onko listan asioissa jotain, johon voit etukäteen valmistautua?

Muuttaako pelko muotoaan tai kokoaan, kun se on kirjoitettu näkyväksi?

Tuntuuko pelko erilaiselta mielessä, kuin miltä se näyttää kirjoitettuna paperilla?

Käy lista uudelleen läpi. Voiko joku tai jotkut asioista olla itse asiassa vahvuutesi, kuin tienviitta tai ohjenuora hyvän ystävyyssuhteen syntymisessä?

Ystävä äidin arjessa on niin tärkeä asia, että sitä ei saa jättää pelon jalkoihin. Tuntuvatko pelot yhä liian suurilta ylitettäväksi? Tarvitsetko apua tai kannustusta pelkojen voittamisessa? Kuka sinua voisi auttaa?

Löydä ainakin yksi ihminen, jonka kanssa voit miettiä pelkojasi ja joka kannustaa sinua kohti toiveidesi ystävyyssuhteita.