Yksinäisyydestä ystävyyteen osa 1: Yksinäisyyden kohtaaminen

Äitiyden kokonaisvaltainen elämänmuutos ylettyy myös ystävyyssuhteisiin. Eikä muutos ole aina positiivinen. Äitiys voi tuoda tullessaan vahvan yksinäisyyden kokemuksen.

Yksinäisyyden kanssa eläminen ja siitä irti pääseminen on matka, joka vaatii aikaa ja itsesi kohtaamista. Yksinäisyys vie helposti syvimpien haavojen ja pelkojen äärelle. Niitä ei hoideta yhdessä yössä, mutta päätöksen yksinäisyyden selättämisestä voit tehdä jo tänään.

3 HARJOITUSTA, 3 VIIKKOA

Jotta pääset irti yksinäisyydestä, olen tehnyt sinulle kolmen harjoituksen sarjan. Harjoitusten kautta pääset oivaltamaan ovia, jotka auttavat sinua ulospäin yksinäisyydestä.

Ensimmäisessä harjoituksessa pääset tarkastelemaan tarkemmin omaa yksinäisyyttäsi. Toisessa harjoituksessa opit kääntämään pelot vahvuudeksesi uusien ihmissuhteiden rakentamisessa. Kolmannessa luot toiveidesi ystävyyssuhteen.

Harjoitukset julkaistaan viikon välein. Näin sinulle jää aikaa aidosti pohtia tehtävistä syntyviä oivalluksia. On tärkeää, että annat itsellesi aikaa syventyä harjoituksista nousevien ajatusten äärelle.

Harjoitukset ovat osa Mamabreikin #äitienvälisestäystävyydestä -kampanjaa. Löydät harjoitusten välissä yksinäisyyteen ja ystävystymiseen liittyvää inspiraatiota Mamabreikin Instagramista ja Facebookista.

ÄITIYS JA YKSINÄISYYS

Joskus yksinäisyyden tunteen purkamisessa voi helpottaa jo tieto, että yleensä aina äitiyden myötä sosiaaliset suhteet elävät ja muuttuvat. Kun sinä, elämäntilanteesi ja arjen olosuhteesi muuttuvat, myös ystävyyssuhteissa tapahtuu todennäköisesti muutoksia.

Sosiaalisen elämän runsaus ei suojaa yksinäisyydeltä. Joskus yksinäisyys voi tuntua vielä vaikeammalta kohdata, kun elämässä on hyviä ihmissuhteita. Mieleesi voi nousta ajatus, että enhän minä nyt saa valittaa yksinäisyyttä.

Se ei pidä kuitenkaan paikkaansa. Yksinäisyys on tunne, joka ei perustu pelkästään olosuhteisiin. Se menee jonnekin paljon pintaa syvemmälle.

TUTUSTU YKSINÄISYYDEN KOKEMUKSEESI

Vaikka yksinäisyys voi tuntua kokonaisvaltaiselta painolastilta, se kohdistuu usein johonkin osaan sinussa.

Jokainen meistä kantaa sisällään monta minää ja roolia. Nimikkeitä rooleille ovat vaikkapa äiti, puoliso, tytär, sisko, ystävä ja työntekijä. Rooleja voit löytää myös omista kiinnostuksen kohteista ja elämäntavasta. Voit määritellä itsesi esimerkiksi yrittäjäksi, sisustusintoilijaksi, kirppishaukaksi tai lattemammaksi. 

Jokaiseen rooliin liittyy myös yhteys ja sosiaalinen suhde toisiin. Nämä suhteet vaihtelevat ja ovat olennaisia tutustuessasi omaan yksinäisyyteesi. 

Seuraavaksi pääset tekemään tämän sarjan ensimmäisen harjoituksen. Aloitetaan!

 
mamabreikki_harjoitus_suhteet.png
 

Yksinäisyyteen on helpompi löytää ratkaisu, kun tiedät, mikä rooli sinussa kokee yksinäisyyttä.

Mieti tarkasti sitä moninaista minää, joka olet päivittäin erilaisissa tilanteissa. Roolit voivat olla selvästi muiden nähtäviä, osaa taas elät lähinnä omissa ajatuksissasi.

Kirjaa jokainen rooli ja mieti, mikä sosiaalinen suhde juuri sillä roolilla on muihin. 

Esimerkiksi näin:

Olen äiti - suhde lapsiini.

Olen äitipuoli - suhde puolisoni lapsiin.

Olen vaimo - suhde kumppaniini.

Olen tytär - suhde vanhempiini.

Olen sairaanhoitaja - suhde opiskelu- ja työkavereihin.

Olen kotiäiti - suhde toisiin äitikollegoihin.

Olen ratsastaja - suhde muihin harrastajiin.

Haluaisin valokuvaajaksi - suhde aiheesta kiinnostuneisiin tai valokuvaajiin.

Kun koet yksinäisyyttä, mikä rooli sinussa on yksinäinen? Onko päivässä tietty aika, jolloin koet itsesi yksinäiseksi? Tunnistatko eron arkipäivien ja viikonlopun välillä?

Tuntuuko yksinäisyys jossain kohti kehoasi? Miltä yksinäisyys tuntuu? Onko sillä esimerkiksi jokin väri?

Minkä tunteen haluat yksinäisyyden tilalle? Mieti, missä tuo toivomasi tunne tuntuu. Tunnustele, miltä se tuntuu, ja miten se näkyy sinussa. Mikä saa sinussa tuon toivomasi tunteen aikaan?

Kun yksinäisyyden tunne seuraavan kerran iskee, kokeile saatko häivytettyä sitä. Pohdi myös, millä voisit vahvistaa tuota uutta toivomaasi tunnetta siinä hetkessä, kun yksinäisyys on ottamassa valtaa.

PS. Jos haluat pohtia lisää ystävyyssuhteidesi tilannetta, voit tehdä Onnellisen odottajan kuukausikalenterista kolmannen kuukauden tehtävän. Kalenterin saat ladattua maksutta tästä.