4 askelta onnistuneeseen muutokseen äitiysvapaalla: 3. Mitä tehdä, kun sisäinen kriitikko iskee?

Pidin itseäni melko itsevarmana siihen asti kunnes tulin äidiksi. Tuntuu, että saadessani vastasyntyneen vauvan syliini sain myös epävarmuuden taakan. Paitsi että epäilin taitojani pitää elossa uutta, hentoa ihmisolentoa, epäilin kykyjäni likipitäen aivan kaikessa. Äitinä, puolisona, ammattilaisena ja ystävänä.

Sisäinen kriitikkoni oli saanut vallan.

Epävarmuus on epämukava seuralainen. Epävarmuuden taakka on erityisen painava kantaa vauva-arjessa, jossa olet kotona yksin omien ajatustesi kanssa. Jotta elämäsi keventyy ja onnistut valjastamaan mielesi toivomaasi muutokseen, tulee sinun myös oppia elämään sisäisen kriitikkosi kanssa. Se onkin tämänkertaisen harjoituksen tavoite.

Tämä harjoitussarja on erityisesti sinulle, joka haluat tehdä elämänmuutoksen äitiysvapaalla. Ensimmäisessä harjoituksessa visioit myönteiset olosuhteet muutokselle. Toisessa harjoituksessa vahvistit ajanhallintataitojasi ja opit ymmärtämään tapojen merkityksen. Tällä kertaa keskityt oman mielesi olosuhteisiin.

MIELI ON PARAS TUKI JA PAHIN ESTE ONNISTUMISELLE

Oma mieli ja ajatukset ovat ristiriitainen kumppani matkalla kohti toivomaasi muutosta. Saat myönteisistä ajatuksista voimaa, jota tarvitset saavuttaaksesi tavoitteesi. Mutta tuo sama mieli kertoo sinulle myös ajatuksia, jotka hidastavat kulkuasi ja saavat uskosi horjumaan.

Jotta saavutat toivomasi tavoitteen, sinun on opittava kuulemaan mielen asettamat esteet siten, etteivät ne kuitenkaan pysäytä matkaasi.

SISÄINEN KRIITIKKO EI USKO VIELÄ TAVOITTEESEESI

Tiedät varmasti äänen mielessäsi, joka muistuttaa sinua säännöllisesti rajallisuudestasi, taidottomuudestasi tai muuten vain kyvyttömyydestäsi tässä maailmassa. Se saattaa sanoa, että olet äitinä osaamaton. Laihduttajaa se muistuttaa aiemmista epäonnistumisista eikä usko painonpudotukseen tälläkään kertaa. Kun haet unelmiesi työtä, ääni mielessäsi veikkaa, että joku sinua fiksumpi ja koulutetumpi saa paikan.

Henkiset esteet ja mielen uskomukset ovat vastavoima, jota vastaan jokainen meistä taistelee. Isoissa ja pienissä muutoksissa. Ensimmäinen ja tärkein asia on tunnistaa sisäinen kriitikko ja nähdä se vain osana sinua. Sisäinen kriitikko on se mielen osa, joka ei vielä usko tavoitteesi saavuttamiseen.

SISÄINEN KRIITIKKO ON ELINIKÄINEN SEURALAINEN

En usko, että mielen epäuskoisia kommentteja pääsee koskaan pakoon. Siksi kriittisen äänen kanssa on vain parasta oppia elämään.

Vaikka elämä sisäisen kriitikon kanssa on haastavaa, olet kerännyt yhteistyötaitoja melkein koko ikäsi. Mikä parasta, yhteisten vuosien aikana olet myös onnistunut kriitikkosi hiljentämisessä monta kertaa. Muistele aiempia hetkiä, kun itsekriittisyytesi on ollut vahvoilla. Mieti, mikä sai sinut silloin olemaan välittämättä latistavasta äänestä mielessäsi.

Sisäinen kriitikko ei ole ilkeyttään kurja seuralainen, vaan se luulee toimivansa parhaaksesi. Mielen epäuskon tarkoitus on suojella sinua muutoksen mahdollisesti aiheuttamalta mielipahalta. Sisäinen kriitikko voi esimerkiksi epäillä, ettet kestä edessä olevia epäonnistumisen hetkiä.

Siinä sisäinen äänesi on oikeassa, että tulet todennäköisesti kohtaamaan matkallasi myös epämukavia hetkiä ja haasteita. Kriitikkosi ei vaan tiedä sitä, kuinka vahva oikeasti olet.

ÄLÄ JÄÄ SISÄISEN KRIITIKON VANGIKSI

Joskus sisäisen kriitikon ääni on niin vahva, ettet yksinkertaisesti pääse yli sen epäilyistä. Älä jää yksin asian kanssa. Joskus keskustelu ystävän kanssa auttaa, sillä hän tuo tervetullutta näkökulmaa kriitikkosi väittämiin.

Jos mielen asettamat epäluulot ja esteet eivät päästä sinua lainkaan eteenpäin, etsi asiantuntijan apua. Ulkopuolinen henkilö voi auttaa sinua näkemään sisäisen kriitikon viestit uudesta näkökulmasta ja saat uusia voimavaroja jatkaa matkaa kohti tavoitettasi.

 
mamabreikki_harjoitus_muutos.png
 

Tämä dialogiharjoitus on yksi keino hiljentää sisäinen kriitikkosi. Keskustelu oman mielen kanssa on toisinaan yhtä lailla puhdistavaa kuin kenen tahansa läheisen ihmisen kanssa. Ja mikä parasta, saatat oppia itsestäsi jotain uutta.

Kun sisäinen kriitikkosi esittää skeptisen mielipiteensä, kysy onko se totta. Jos tavoitteesi on esimerkiksi painonpudotus, kysy miten aiemmat epäonnistumiset laihtumisessa liittyvät mitenkään tähän hetkeen. Tai mistä se voi olla aivan sataprosenttisen varma, että unelmiesi työpaikka on jo annettu jollekin fiksummalle ja paremman koulutuksen omaavalle?

Uskalla haastaa ja olla epäluuloinen sisäisen kriitikkosi puheelle.

Sisäisen kriitikkosi tehtävä on suojella sinua joltain. Kysy kriitikoltasi, miltä sinä minua tällä ajatuksella suojelet. Mitä et halua minun kohtaavan? Tiedustele, mitä käy, jos et usko ajatusta.

Kiitä sisäistä kriitikkoasi huolenpidosta. Anna sisäisen kriitikkosi jatkaa vieressä kulkijan roolissa ja pidä huolta, että olet itse oman elämäsi ohjaksissa.

MuutosKaroliina