4 askelta onnistuneeseen muutokseen äitiysvapaalla: 1. Luo arki, jossa onnistuminen on helppoa

Äitiysvapaalla herää usein ajatus, että elämä kaipaa lapsen lisäksi muutakin muutosta. Ehkä haluat terveellisemmät elämäntavat ja tuntea olevasi elinvoimainen. Kenties mietit, ettet halua palata äitiysvapaalta vanhaan työhösi, vaan tarvitset uuden työn tai opiskelupaikan. Tai ehkä kaipaat uusia innostavia ystävyyssuhteita.

Tavoite voi olla jo kirkkaana mielessäsi tai tunnet vain outoa kaipuuta uudelle. Mikä tahansa muutoksesi suunta onkaan, sinä olet sen ytimessä. Sinussa on voima ja palo uudelle.

Voiman ottaminen käyttöön vaatii muutakin kuin toiveen, päätöksen ja mielen lujuutta. Pysyvä muutos vaatii myös otolliset olosuhteet.

Näiden olosuhteiden luomiseksi olen rakentanut sinulle tämän seuraavan neljän harjoituksen sarjan.

ONNISTUNUT MUUTOS SYNTYY OTOLLISISSA OLOSUHTEISSA

On eri asia valmistautua maratonille kuin luoda arkeen uudet kestävät ja terveelliset elämäntavat. Uuden ammatin hankkiminen kaipaa olosuhteilta toisenlaista tukea kuin onnellisen parisuhteen rakentaminen. Jokainen muutos tarvitsee juuri sitä tavoitetta tukevat olosuhteet.

Mieti hetki tavoitettasi. Mitä otolliset olosuhteet ovat juuri sinulle? Onnistumisen helpottamiseksi sinun kannattaa luoda arki, jossa voit mahdollisimman vaivattomasti ottaa askeleita kohti toivomaasi muutosta.

VAPAUDU VAUVA-ARJEN KAHLEISTA

Joskus äitiysvapaan realiteetit voivat tuntua esteiltä omien toiveiden toteutumiselle. Vauva-arjesta kannattaa kuitenkin löytää sen sallimat mahdollisuudet. Niitäkin nimittäin on runsaasti.

Ensimmäinen tehtäväsi on vapautua vauva-arjen kahleista ja luoda rohkeasti toiveidesi visio. Harjoituksen avulla tunnistat sellaiset arjen piirteet, jotka vievät sinua kohti tavoitettasi. Tulet huomaamaan, miten myönteinen vaikutus olosuhteilla voi olla määränpään saavuttamisessa.

Ole hyvä ja aloita matkasi kohti onnistunutta muutosta!

 
mamabreikki_harjoitus_muutos.png
 

Mieti tavoitetta, jonka haluat saavuttaa elämässäsi. Sanoita tavoitteesi lopputulos yhteen lauseeseen. Esimerkiksi, kehoni voi hyvin ja on elinvoimainen tai olen työpaikassa, jossa tuetaan työn ja perheen yhteensovittamista.

Jos tavoite ei ole sinulle vielä selkeä, voit silti lähteä liikkeelle. Uskalla ottaa askel tuntemattomaan. Riittää, että tiedät suunnan, johon kuljet. Vielä hieman epäselvä tavoitteesi voi esimerkiksi olla: olen löytänyt uuden ammatin, joka innostaa minua.

Sulje nyt silmäsi. Kuvittele mielessäsi kulkusi kohti tavoitettasi. Mikä tahansa tavoitteesi onkaan, näe itsesi arjessa, joka vie sinua kohti toivomaasi tavoitetta.

Esimerkiksi, jos haluat tuntea itsesi elinvoimaiseksi, näe itsesi syömässä terveellistä ja maistuvaa ruokaa. Ehkä käyt luonnossa vauvan kanssa tai harrastat liikuntaa, josta saat iloa ja virtaa. Huonosti nukutun yön jälkeen virkistät itsesi rauhallisella aamukahvilla ja päätät valita tietoisesti myönteisiä ajatuksia. Ihmettelet lapsesi kanssa elämän pieniä ihmeitä ja annat lapsen innostuksen tarttua itseesi.

Kirjoita nyt lyhyt kuvaus siitä, millaisissa olosuhteissa saavutat tavoitteesi parhaiten. Mieti millaisessa tilanteessa sinun on helppo tehdä noita uusia arjen valintoja. Millaisessa ympäristössä elät? Millaisissa tunnetiloissa itse olet? Entä kenen kanssa vietät aikaa? Millaiseen aamuun heräät ja millä mielin menet illalla nukkumaan?

MuutosKaroliina