Kaksi tapaa suhtautua raskauteen, synnytykseen ja vauva-aikaan. Testaa kumpaan äitityyppiin kuulut!

Äitiys on yksi niistä elämän mullistuksista, joita ei voi täysin ennakoida. Siihen voi valmistautua, mutta ei koskaan sataprosenttisesti. Se, mitä raskausaika, synnytys ja elämä vauvan kanssa tulee olemaan, on monin osin vain otettava vastaan sellaisena kuin se tulee.

Väitän kuitenkin, että myös odottamattomaan voi vaikuttaa. Vaikka asioita ei voi kontrolloida, niihin voi valmistautua.

Olennaista on löytää juuri se itselle sopiva tapa.

KAKSI ÄITIEN ÄÄRIPÄÄTÄ

Tunnistan äideissä kaksi ääripäissä olevaa tapaa suhtautua tuntemattomaan tulevaan. Nämä ääripäät ovat tiedonkerääjä-äidit ja heittäytyjä-äidit. Äitityypit voi usein erottaa jo raskausaikana. Tapa valmistautua tuntemattomaan näkyy niin synnytykseen, vauvavuoteen kuin sitä seuraaviin muutoksiin suhtautumisessa.

Tiedonkerääjä-äiti haluaa kerätä edessä olevasta kaiken mahdollisen saavutettavissa olevan tiedon ja valjastaa sen suunnitelmallisesti tulevaa varten.

Heittäytyjä-äiti taas nimensä mukaisesti heittäytyy tulevaan. Hän luottaa, että asioilla on tapana järjestyä, tavalla tai toisella.

Kyse on toki kahdesta ääripäästä ja useimmat meistä ovat jotain noiden kahden välistä. Kumpikaan ei myöskään ole toistaan parempi.

VAHVISTA LUOTTAMUSTA VAHVUUKSILLASI

Tunnistatko jo nyt kumpaa sinussa on enemmän? Oletko enemmän tiedonkerääjä vai heittäytyjä? Vai tilanteesta riippuen jotain siltä väliltä?

Se, että tunnistat omat piirteesi ja tarpeesi, on olennaista muutostilanteissa. Niiden avulla voit toimia parhaiten itsellesi sopivalla tavalla ja luoda siten luottamusta tulevaan.

Tunnistamalla toimintatapasi voit myös hyödyntää paremmin niitä oppeja, joita eri ääripäillä on tarjottavana. Odottamattomaan valmistautumisessa ei ole yhtä oikeaa tapaa, joten eri ääripäiden vahvuuksista kannattaa ottaa itselleen ne parhaimmat puolet.

HEITTÄYTYJÄ TARTU TIETOON

Jos olet tottunut heittäytymään huolettomasti tulevaan, voit lisätä luottamustasi ja tietämystäsi muutoksesta tutustumalla olemassa olevaan tietoon.

Lue äitiyteen liittyviä tekstejä ja keskustele toisten äitien ja asiantuntijoiden kanssa. Voit etukäteen oppia jotain, minkä huomaat muutoksessa arvokkaaksi tiedoksi.

Myös sanonta tieto lisää tuskaa, on hyvä pitää mielessä. Kaikki tieto ei nimittäin ole aina hyvästä. Tiedonhankinnassa kannattaa keskittyä siihen tietoon, jonka koet lisäävän luottamusta ja varmuutta tulevaan.

Olennaista on, että tieto valmistaa sinua ja auttaa varautumaan muutokseen.

TIEDONKERÄÄJÄ HELLITÄ HETKEKSI

Jos taas olet tottunut keräämään etukäteen kaiken mahdollisen tiedon ja tekemään suunnitelmat kymmenelle eri skenaariolle, voi olla hyväksi opetella rentoutumaan.

Kun edessä on niinkin isoja ennakoimattomia tapahtumia kuin raskaus, synnytys ja uusi perheenjäsen, voi rentoutuminen tuntua aluksi vaikealta.

Älä odota, että osaisit heti heittäytyä elämän aalloille ja päästää irti asiaan liittyvistä jännityksistä. Totutuista ohjaksista irtipäästäminen vie aikaa. Äitiys auttaa sinua kyllä kasvamaan tässä vielä mestariksi.

LUOTTAMUS JA SISÄINEN TURVALLISUUS

Alla olevan harjoituksen avulla kirkastat, mitä äitityyppiä olet enemmän. Löydät myös toisesta ääripäästä niitä asioita, joilla voit vahvistaa luottamustasi raskauteen, synnytykseen ja vauva-aikaan liittyen.

Jos koet, että tarvitset luottamuksen rakentamiseen ekstra buustia, voit tehdä myös aiemmin julkaistun harjoituksen. Se vahvistaa sisäistä luottamustasi epävarmuuden keskellä.

Luottamus ja sisäinen turvallisuuden tunne elämään on niin vahva voima, että sen rakentamiseen kannattaa panostaa.

 
mamabreikki_harjoitus_muutos.png
 

Asettele eteesi kaksi tuolia erilleen toisistaan. Kuvittele, että toinen on tiedonkerääjän ja toinen heittäytyjän tuoli. Kumpi tuoleista tuntuu sinulle luotevammalta valita?

Mene istumaan tuolille ja tunnustele olotilaasi. Mitä sinulle tarkoittaa se, että olet joko tiedonkerääjä tai heittäytyjä? Mitä hyvää koet saavasi tavastasi suhtautua odottamattomaan?

Katso nyt viereistä tuolia. Mitä haluaisit oppia toisesta tavasta suhtautua odottamattomaan tulevaan?

Kokeile mennä istumaan toiselle tuolille. Miltä tuntuu olla heittäytyjä tiedonkerääjän sijaan? Tai jos olet heittäytyjä, miltä tiedonkerääminen tuntuu? Voitko ottaa toisesta tavasta mukaasi jotain, mistä on sinulle hyötyä?

Lopuksi tunnustele, mikä on hyvä tasapaino juuri sinulle. Mihin haluat asemoida itsesi, kun tuolit ovat äärilaidat kahdesta eri tavasta valmistautua tulevaan?

Jos raskaus, synnytys tai äitiys pelottaa, voit tehdä vielä toisen sisäistä turvallisuutta vahvistavan harjoituksen tästä.