Tämän takia elämänmuutos äitiysvapaalla kannattaa

Ei ole sattumaa, että moni nainen tekee juuri äitiysvapaan aikana merkittävän elämänmuutoksen. Idea uudesta ammatista, paremmista ihmissuhteista tai oman kehon huolehtimisesta lähtee liikkeelle äitiysvapaan tuoman uuden tilanteen myötä.

Äitiysvapaa on lähtökohtaisesti aikaa, jossa huomion keskipisteenä on vauva. Vaikka vauvan hoitaminen vie ison osan arjesta, jää aikaa myös oman elämän pohtimiselle. Äitiysvapaa kannattaa myös hyödyntää elämänmuutoksen starttina. Kuukaudet ja vuodet kotona lasten kanssa ovat monella tapaa otollista aikaa toiveiden toteuttamiselle.

Tässä sinulle viisi syytä, miksi elämänmuutos kannattaa aloittaa äitiysvapaan aikana. Löydät myös harjoituksen, jolla konkretisoit toiveesi toteuttamisen kotiäitinä olessasi.

1. ÄITIYS KANNUSTAA ITSETUTKISKELULLE

Äitiys ja uuden perheenjäsenen vaikutus elämään on aina mullistus, pieni tai suuri. Se, että elämä muuttuu, tarkoittaa myös muutosta äidissä.

Uuden kohtaaminen herättää kysymyksiä. Kotiäitinä sinulla on uudenlainen tila vastausten etsimiseen ja oman elämäsi tarkasteluun. Äitiys suorastaan kannustaa itsetutkiskelulle.

2. KOTIÄITINÄ SAAT UUTTA PERSPEKTIIVIÄ ARKEESI

Äitiysvapaa on useimmille irtiotto tutusta työ- tai opiskeluarjesta. Osalle äideistä kyseessä on helpottava hyppy pois työelämän oravanpyörästä. Toisia arjen vaihtuminen ahdistaa. Niin tai näin, uusi tilanne altistaa katsomaan omaa elämää uudesta perspektiivistä.

Tulet huomaamaan, miten vanha tuttu arki näyttäytyy uudessa valossa, kun saat siihen etäisyyttä. Uskalla siis zoomata elämääsi uudesta perspektiivistä käsin. Katso uteliaana ja mielenkiinnolla niin mennyttä kuin tulevaa.

3. YKSI MUUTOS SYNNYTTÄÄ DOMINOEFEKTIN

Oman elämän muutoksissa pätee sama sääntö kuin remontoinnissa. Yksi muutos kannustaa seuraavalle. Kun teet muutostöitä keittiössä, huomaat remonttitarpeita yllättäen myös olohuoneessa ja eteisessä. Lopulta huomaat remontoineesi koko kodin.

Äitiysvapaalla lapsi pistää liikkeelle ensimmäisen muutoksen. Sinusta tulee äiti uudelle ihmiselle. Huomaat tilanteen vaikuttavan mielen ja kehon hyvinvointiin. Ehkä tunnistat parisuhteessasi tarvetta uudelle yhteydelle. Mietit uraasi uudesta kulmasta.

Yksi muutos saa aikaan dominoefektin.

4. ÄITIYSVAPAA TARJOAA RIITTÄVÄSTI AIKAA ISOILLEKIN MUUTOKSILLE

Äitiysvapaan pituus mahdollistaa suurienkin elämänmuutosten tekemisen. Tyypillisiä äitiysvapaalla tapahtuvia muutoksia ovat työpaikanvaihdokset, panostus omaan hyvinvointiin ja muuttaminen, ehkä jopa toiseen kaupunkiin. Myös parisuhdestatukset voivat vaihtua pikkulapsivuosien aikana.

Mikä tahansa toivomasi tai eteesi annettu muutos onkaan, se vaatii aikaa. Elämänmuutoksessa on aina kyse usean pienen askeleen ottamista, jotka peräkkäin otettuna tekevät pitkän matkan.

Äitiysvapaa kestää muutamasta kuukaudesta vajaaseen vuoteen tai jopa yli sen. Sinulla on hyvin aikaa pienten askelten ottamiseen, kun käytät ajan hyödyksesi.

5. ÄITIYS ANTAA MOTIVAATIOTA

Jos elämänmuutos on aiemmin tyssännyt motivaation puutteeseen, olet nyt saanut rinnallesi parhaan kannustajan. Mistä tahansa muutostoiveessasi on kyse, tavoitteeseen liittyy aina jollain tapaa parempi arki tai onnellisempi elämä.

Äitiyden myötä sinulla on itsesi lisäksi muitakin syitä tuohon parempaan elämään. Kun äiti on onnellinen, myös lapsi voi hyvin. Sallimalla itsellesi myönteisen elämänmuutoksen, heijastat hyvää oloa kaikkialle ympärillesi.

 
mamabreikki_harjoitus_muutos.png
 

Mieti elämääsi ja muutosta, jonka haluat toteuttaa. Toiveesi uudesta voi olla kirkkaana mielessäsi. Voi myös olla, että tunnistat sisimpäsi vasta etäisesti etsivän jotain. Silloin tuo muutos on vielä hämärän peitossa, ehkä vieno ja epävarma suuntaviiva jonnekin.

Riippumatta tavoitteesi selkeydestä, anna muutokselle otsikko tai tee lause, joka kuvaa päämäärääsi. Esimerkiksi teen innostavaa ja koulutustani vastaavaa työtä tai elän rakastavassa parisuhteessa.

Piirrä paperille viiden vuoden aikajana. Äitiysvapaasi sijoittuu tuolle aikajanalle. Jos et vielä tiedä, kuinka kauan aiot olla äitiysvapaalla ja mahdollisesti hoitovapaalla, arvioi ajan pituus.

Sijoita tavoite aikajanalle. Milloin olet saavuttanut sen? Mitä hyvää tuo muutos on tuonut elämääsi? Miten kulkusi nykyhetkestä tuohon tavoitetilaan on edennyt?

Tee nyt konkreettinen 3-5 asian lista, jotka sinun tulee tehdä tavoitteesi saavuttamiseksi. Millaisia valintoja sinun on hyvä tehdä tänään? Entä ensi kuussa ja myöhemmin tulevaisuudessa?

Tarkastele vielä erityisesti sitä aikaa, kun hoidat lasta kotona. Mitä askeleita voit ottaa kotiäitinä? Tunnista vahvuudet, joita kotiäitiys antaa muutoksesi eteenpäin viemisessä.