Näin valmistaudut väsymykseen jo ennen vauvan syntymää

Edellisessä harjoituksessa löysit kymmeniä asioita, joilla voit lisätä energiaasi vauvavuoden väsymyksen taltuttamiseksi. Jos et vielä tehnyt harjoitusta, suosittelen sitä lämpimästi. Nimittäin jo se, että huomaat voivasi valita arkeen energiaa tuovia asioita, tuo sinulle turvaa väsymyksen uhkaa vastaan.

Mutta koska jokainen hyvä suunnitelma tarvitsee aina varasuunnitelman, tässä vielä toinen harjoitus väsymyksen voittamiseksi.

Tämän harjoituksen tuomat opit kohtasin itse kantapään kautta. Olisin nimittäin tarvinnut harjoituksen mahdollistamia oivalluksia erityisesti toisen lapseni kohdalla. Esikoisen helpon vauvavuoden jälkeen en varmistanut energiavarastojen täyttämisestä ajoissa ja kahden pienen lapsen äitinä voimavarani olivat lopussa ennemmin kuin osasin aavistaakaan.

TUNNISTA VÄSYMYKSEN MERKIT

Kaiken pakahduttavan ihanan rinnalla vauva voi tuoda elämääsi myös huolen ja katkonaiset yöt. Väsymys ja stressi saa meistä esiin yleensä ne vähemmän kauniit puolet, mikä on luonnollista ja kohtuullisissa rajoissa sallittua. Sinun ei tarvitse pyristellä väsymyksen tuomia ikäviä luonteenpiirteitä vastaan, vaan voit valjastaa ne oman hyvinvointisi hälytysmerkeiksi.

Jotta väsymyksen merkit hälyttävät sinut vahvistamaan voimavarojasi, tulee sinun tunnistaa omat toimintatapasi juuri silloin, kun olet stressaantunut ja väsynyt.

Tiedostamalla omat väsymyksen tuomat piirteesi teet vauvavuodelle eräänlaisen hälytysjärjestelmän, joka pärähtää soimaan väsymyksen hiipiessä taloon.

ÄLÄ JÄÄ VÄSYMYKSEN KANSSA YKSIN

Et elä väsymyksesi kanssa yksin. Läheiset yleensä tietävät melkein itseäsikin paremmin, millainen olet väsyneenä ja stressaantuneena. He kuitenkin näkevät väsymyksen vasta, kun se purkautuu ulospäin. Hälytysmerkkisi voivat olla olemassa jo paljon aiemmin, kun väsymyksen varjoisat ajatukset hiipivät mieleesi.

Vaikka väsymys näkyy jossain vaiheessa myös läheisillesi, he eivät välttämättä uskalla sanoa sitä ääneen. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää, että annat heille jo etukäteen luvan puhua ääneen väsymyksestäsi. Sillä vaikka sinusta ei aina väsymyksen tuoman turhautumisen hetkellä siltä tunnu, on puuttuminen välittämistä.

Kun olet harjoituksen avulla tunnistanut väsymyksen hälytysmerkit, kerro ne ääneen jollekin läheiselle. On tärkeää, että tuo henkilö tulee olemaan sinulle aidosti läsnä vauvavuoden aikana. Jos elät parisuhteessa, käy tästä keskustelu kumppanisi kanssa. Jos odotat vauvaa yksin, varmista, että sinulla on joku ystävä, sukulainen tai neuvolan terveydenhoitaja, jolle voit milloin tahansa ilmoittaa akkujesi lataustarpeesta.

Hyvin tehdyt suunnitelmat, varasuunnitelmat ja oman toimintatavan tunnistaminen stressitilanteessa on kuin purkki virkistäviä monivitamiineja siihen, että selviät vauvavuoden väsymyksestä voittajana. Parhaimmillaan opit rutkasti omien voimavarojesi rajoista ja siitä, että on ihan ookoo pyytää apua.

Sinun ei tarvitse jaksaa yksin.

 
mamabreikki_harjoitus_hyvinvointi.png
 

Mieti, millainen olet ollut aiemmin tilanteissa, kun olet kärsinyt väsymyksestä ja stressistä. Muistele, miten väsymyksen piirteet ovat aluksi alkaneet näkyä sinussa. Entä mikä on havahduttanut sinut tilanteessa, jossa voimavarasi ovat olleet lopussa?

Tee nyt arvio vauvavuotta ajatellen. Miten oletettavasti toimit huonosti nukutun yön (tai kokonaisen vuoden) jälkeen? Miten voimavarojesi puute tulee näkymään arjessa? Mistä tunnistat, että kehosi ja mielesi tarvitsevat virkistävää myönteistä energiaa?

Varmista vielä, että sinulla on joku läheinen, jonka avulla tulet pysähtymään väsymyksen äärelle. Kenelle lupaat sanoa ensimmäiseksi väsymyksestäsi? Mieti jo etukäteen, mikä on helpoin ja varmin tapa, jolla todella kerrot hänelle väsymyksestäsi.

Anna läheisellesi myös lupa sanoa ääneen, kun hän näkee, että voimavarasi ovat vähissä. Jaa hänelle väsymyksen hälytysmerkkisi. Miettikää myös yhdessä, miten haluat hänen auttavan sinua, kun tarvitset sitä.

hyvinvointiKaroliina