Valmistaudu synnytykseen tunnelmakartan avulla

Moni äiti kokee, ettei perinteisestä synnytysvalmennuksesta ole hyötyä. Niissä jaettava tieto kivunlievityksestä ja synnytyksen eri vaiheista ei riitä elämän ehkä vavisuttavimman kokemuksen kohtaamiseen.

Valmennuksista puuttuu usein henkilökohtaisuus, synnytykseen liittyvä tunteiden kohtaaminen sekä henkisen valmistautumisen välineet. Juuri nuo teemat mahdollistavat mielenrauhan ja synnytysluottamuksen rakentumisen.

Raskaana olevien äitien toiveesta tein harjoituksen, joka tuo jotain uutta perinteisen synnytykseen valmistautumisen rinnalle. Tekstin lopusta löytyvä harjoitus on hauska, tehokas ja kiinnittää huomion juuri niihin teemoihin, joita perinteinen synnytysvalmennus ei käsittele.

Nyt voit unohtaa epiduraalit sekä supistusten minuuttivälit ja kiinnittää huomiosi siihen tunnekokemukseen, jota edessä olevalta synnytykseltä toivot.

MIKÄ ON TUNNELMAKARTTA?

Olet ehkä kuullut aarre- ja unelmakartoista tai visiotauluista. Yksi variaatio tulevaisuuden visualisoimisesta on tunnelmakartta. Se sopii erityisen hyvin synnytykseen valmistautumiseen.

Tunnelmakartta on kuvakollaasi siitä tunnelmasta, jota tavoittelet. Synnytyksen tunnelmakartan avulla pääset pohtimaan, millainen on juuri sinulle hyvä synnytyskokemus.

Tunnelmakartta eroaa esimerkiksi tarkkaan määritellyistä unelmakartoista sen tavoitteen suhteen. Nimensä mukaisesti tässä kuvakartassa keskitytään toivottavaan tunnelmaan. Tunnelma kuvaa ilmapiiriä, jossa haluat synnyttää.

Kun mietit erilaisia tunnelmia, voit huomata niiden vaikuttavan tunnetilaasi. Erilaiset tunnelmat joko vahvistavat tai heikentävät esimerkiksi rauhallisuutta, turvallisuuden tunnetta tai uskoa omaan voimaan ja jaksamiseen.

Tunnelmalla on siis merkitystä siihen, miten koet synnytyksen.

HYÖDYT SYNNYTYKSEEN VALMISTAUTUMISESSA

Jos synnytys tuntuu olevan vielä suuri tuntematon, synnytyksen pohtiminen konkretisoi tulevaa. Tunnelmakartta auttaa sinua kirkastamaan, mitä toivot synnytykseltä. Se voi myös helpottaa näkemään ne asiat, jotka ovat tärkeimpiä myönteisen synnytyskokemuksen saavuttamisessa.

Käytännössä teet tunnelmakartan leikkaamalla mieleisiä kuvia lehdistä tai netin kuvapankeista. Askartelu rentouttaa mielen ja antaa luvan luoville kokeiluille. Uskallat ehkä toivoa ja sanoa asioita rohkeammin ääneen, kun herättelet ne esiin hauskan puuhastelun avulla.

Toinen tunnelmakartan vaikutus piilee sen positiivisuudessa. Synnytykseen liittyy usein ainakin jonkin verran jännitystä tai pelkoa. Tunnelmakartan avulla pääset keskittymään myös asioihin, jotka lapsen syntymässä ovat myönteisiä.

Saat luvan toivoa juuri sellaista tunnelmaa, kuin sinulle synnytyksessä on hyvä.

KONKRETISOI POSITIIVINEN SYNNYTYSKOKEMUS

Älä jätä tunnelmakarttaa pelkän tunnelmoinnin tasolle. Mieti millä konkreettisilla keinoilla voit saavuttaa toivomasi ilmapiirin. Tämä vaihe on erityisen tärkeä jakaa synnytykseen osallistuvan puolison tai tukihenkilön kanssa, sillä hän on se avainhenkilö, joka voi vaikuttaa tunnelmaan.

Tunnelman visualisoinnin myötä mieti myös, mitkä konkreettiset toimenpiteet ja asiat mahdollistavat kartan toteutumisen. Jos tavoitteesi on lempeä harmonian tunne, mikä auttaa sinua saavuttamaan sen? Tai jos uskot tarvitsevasi ennen kaikkea vahvuutta ja energiaa, millä keinoin se onnistuu?

Kun konretisoit mielikuvat positiivisesta synnytyskokemuksesta yhdessä toisen kanssa, hän voi auttaa sinua parhaalla mahdollisella tavalla.

 
mamabreikki_harjoitus_hyvinvointi.png
 

Varaa harjoitusta varten kasa erilaisia lehtiä tai käytä netin kuvapankkeja. Laita mukavaa musiikkia soimaan ja ota rento ja avoin mieli mukaan tunnelmakartan tekoon.

Selaile kuvia ja pohdi samalla, millaiset kuvien tunnelmat vetoavat sinuun synnytyksen näkökulmasta. Mieti millaisen ympäristön ja ilmapiirin toivot vallitsevat synnytyksen aikana. Leikkaa tunnelmakarttaa varten kuvia tunnetiloista, joiden uskot vahvistavan sinua synnyttäjänä.

Sommittele valitsemistasi kuvista taulu. Jos haluat, liitä tunnelmakarttaan kuva itsestäsi sellaisena, kuin haluat olosi tuntea. Voit liittää tunnelmakarttaan myös esimerkiksi kumppanin valokuvan tai ultrasta saamasi kuvan vauvasta.

Aseta valmis tunnelmakartta sellaiseen paikkaan, josta näet sen päivittäin. Anna kuvien tulla todeksi mielessäsi ja kokeile tunnustella niitä tunnetiloja, joita olet tunnelmakarttaan valinnut. 

Keskustele tunnelmakartan nostattamista ajatuksista kumppanisi tai muun synnnytykseen osallistuvan tukihenkilön kanssa. Synnytykseen liittyvät uskomukset tai aiempien synnytysten tuomat mietteet voivat nousta yllättäenkin pintaan. Jaa ajatuksesi jonkun kanssa.