Vaali lapsivuodeaikaa täydet 3 kuukautta

Suomessa on yksi täysin aliarvostettu äitiyden aikakausi. Se on lapsivuodeaika.

Lapsivuodeajalla tarkoitetaan synnytyksen jälkeisiä viikkoja ja kuukausia. Aikaa, jolloin äidin keho ja mieli palautuvat raskaudesta ja synnytyksestä sekä aloittaa uuden aikakauden uuden ihmisen äitinä.

Kulttuurista riippuen tuo aika lasketaan muutamista viikoista kolmeen kuukauteen. Äitien kanssa keskustellessa käy ilmi, että suomalaisessa kulttuurissa vastasynnyttäneille naisille suodaan lapsivuodeaikaa pari päivää.

Kukaan ei palaudu raskaudesta ja synnytyksestä muutamassa päivässä, ei edes viikossa. Eikä se ole edes tavoiteltavaa.

UNOHDA KIIRE

Yhteiskunnassamme on mahtava systeemi, jossa puoliso voi useimmiten pitää töistä vapaata heti lapsen syntymän jälkeen. Tämä aika mahdollistaa synnyttäneelle naiselle totaalisen levon.

Mutta mitä tapahtuu noiden muutamien päivien tai viikon, ehkä kahden, jälkeen? Äiti jää yksin vauvan kanssa, ja saattaapa mukana on myös isompia lapsia hoidettavana. Lastenhoidon lisäksi listalla on usein kaikki kodintyöt pyykkien pesusta kauppareissuihin ja siivouksesta ruuanlaittoon.

Tilanne kuvastaa hyvin kulttuurissamme elävää pikaisen toipumisen ihannetta. Arjen pitäisi mahdollisimman pian jatkua, ja aivan niin kuin ennenkin.

Mutta ei, sinulla ei ole mikään kiire tavalliseen elämään. Vanhaan ei ole paluuta, vaan on aika uudenlaiselle arjelle.

Käytä siis rauhassa aikaa siihen, että kirjoitat ensimmäisen luvun uudesta elämänvaiheesta juuri tämän syntyneen lapsesi äitinä, tässä hetkessä ja elämäntilanteessa.

ANTAUDU KOKEMUKSELLE, ÄLÄ TEKEMISELLE

Jos olet tottunut aktiiviseen elämään ja laittamaan lusikkasi moneen soppaan, voi olla vaikea vain päästää irti. Yhtäkkiä pitäisi antaa muiden hoitaa kotia ja hoivata sinua.

Lapsivuodeaika ei kuitenkaan ole passiivista aikaa. Se on aktiivista antautumista uuden äärellä.

Sinulla on vauvan ensi kuukausina suurin mahdollinen tehtävä. Toivotat lapsesi tervetulleeksi tähän maailmaan. Läsnäolosi kautta hän nivoutuu osaksi perhettä ja lähipiiriä, arkea ja ympäristöä.

Vauvasi ei ole ainut, jolle syntyminen tähän maailmaan on mullistava. Raskaus ja synnytys ovat huikeita henkisiä ja fyysisiä mullistuksia myös sinulle. Antaudu siis kokemaan kaikki uusi. Lapsesi sekä synnytyksen jälkeen jälleen uuteen muotoon hakeutuva keho ja mieli.

MIKSI KOLME KUUKAUTTA?

Kolme kuukautta lapsivuodeaikaa voi kuulostaa liioitetulta. Sinun ei toki tarvitse viettää koko tuota aikaa sängyssä vauvan kanssa pesien. Olennaisempaa on opetella itsesi ja vauvan tarpeiden kuuntelua nuo kuukaudet synnytyksen jälkeen.

Kun sallit itsellesi kolmen kuukauden lapsivuodeajan, luot mieleesi rentoa ja kiireetöntä tunnelmaa. Voit ottaa juuri niin pieniä tai suuria askeleita kohti arjen askareita, kuin sinusta tuntuu hyvältä. Aika ei pakota kiirehtimään, vaan sallii muutokset tahdissa, joka on hyvä kehollesi ja mielellesi.

Kun aloitat vauvavuoden lempeästi itseäsi kohtaan, se kantaa parhaimillaan hedelmää koko pikkulapsiajan. Kun itsesi kuuntelusta ja hyvän olon teoista tulee tapa, se pitää voimavarasi yltäkylläisinä äitiyden eri vaiheissa.

 
mamabreikki_harjoitus_hyvinvointi.png
 

MITÄ KEHOSI TARVITSEE?

Huomaat synnytyksen jälkeen, miten kehosi tuntuu joka päivä erilaiselta. Se kipuilee, palautuu, uudistuu ja voimaantuu.

Kuulostele ja tunnustele kehosi viestejä joka päivä. Kysy, mitä se tarvitsee juuri tänään. Millaista ruokaa kehosi haluaa? Millaista lepoa se tarvitsee? Millaista liikettä kehosi haluaa?

Sano ääneen läheisillesi nuo tarpeet. Anna puolisosi, lastesi ja muiden läheisten mahdollistaa kaikki keholliset tarpeesi varsinkin lapsivuodeajan alussa. Siirry keholliseen tekemiseen pikku hiljaa ja muista levon läsnäolo vielä kolmen kuukauden jälkeenkin.

MITÄ MIELESI TARVITSEE?

Hormonaaliset muutokset synnytyksen jälkeen aiheuttavat vaihteluita mielialaan.

Salli kaikkien tunteiden olemassaolo, anna niiden käydä ja olla sinussa. Mieti, mitä tunteesi tarvitsee tullakseen käsitellyksi. Mikä auttaa sinua sen yli?

Ole avoin tunteistasi lähipiirille. Kun he tietävät todelliset tunnetilasi, kaikkien on helpompi olla. Muistuta itseäsi ja muita, että kaikki tunteet ovat sallittuja. Muista myös puhua tunteistasi neuvolassa.

LISÄHARJOITUS LAPSIVUODEAIKAAN

Jos raskaudesta palautumiseen liittyy mielessäsi kilojen karistaminen, suosittelen aloittamaan tällä kehon hemmottelukuurilla. Se opettaa sinulle myös sitä lempeyttä ja itsetuntemusta, jota lapsivuodeaikana tarvitset.