50 virkistävää asiaa

Raskaus ja vauvavuosi tuovat mukanaan monia muutoksia ja osa niistä ei aina ole niin toivottuja kuin toiset. Väsymys lienee keskustelujen kärkikolmikossa, kun puhutaan äitiyden tuomista negatiivisista seurauksista.

Väsymys vauvavuoden aikana otetaan usein vain väistämättömänä sivuvaikutuksena. Mutta voiko väsymykseen valmistautua? Tai ehkä jopa hieman ennaltaehkäistä sitä?

ÄLÄ ANNA VÄSYMYKSEN YLLÄTTÄÄ SINUA

Vaikka väsymys ja äitiys ovat yhtälö, josta keskustellaan paljon, sen ratkaisuista kuuluu harvemmin puhuttavan. Vauvavuoden tuoma väsymys ja jaksamisen rajojen kohtaaminen on tuonut mieleeni jokavuotisen uutisoinnin ensilumesta. Tiedäthän sinäkin loka- marraskuussa esiintyvät lehtiotsikot Talvi yllätti autoilijat. Asia on erittäin vakava, mutta samalla ennalta-arvattavuudessa on jotain humoristista. Miten joku niin itsestäänselvä asia voi yllättää vuosi toisensa jälkeen?

Ehkä vauvavuoden tuomaan väsymykseen voisi suhtautua etukäteen samalla lailla. Vakavasti, mutta toiveikas pilke silmäkulmassa. Suositus on yhtä yksinkertainen kuin autoilijoille. Vaihda kolareita ehkäisevät talvirenkaat ajoissa. Sillä yhtä varmasti kuin talvi tulee, saapuu myös väsymys vauvaperheen luo.

LÖYDÄ OMAT HYVINVOINNIN LÄHTEESI

Miten sitten voit varmistaa sen, että väsymys ei pääse yllättämään sinua? Koska väsymys iskee salakavalasti ja hiljalleen ihon alle hivuttautuen, on toimittava ajoissa. Parasta on, jos opit huolehtimaan omasta hyvinvoinnistasi ja vireystilan ylläpidosta heti vauvahaaveista tai positiivisesta raskaustestistä lähtien.

Koskaan ei ole kuitenkaan myöhäistä. Löydä tänään omat hyvinvoinnin lähteesi ja luo niistä itsellesi rutiineja, joilla täydennät voimavarapankkiasi päivittäin.

Väsymyksen torjuminen on aina henkilökohtainen kokemus. Sinun tulee tietää, mitkä asiat tuovat energiaa ja voimavaroja juuri sinulle. Joskus raskaus ja vauva-aika voi muuttaa kokemuksiasi siitä, mikä tuo hyvää oloa ja virkeyttä. Opi kuuntelemaan itseäsi ja muuta tarvittaessa totuttuja tapoja.

Oman muutoksesi lisäksi myös vauva-arki on täynnä muutoksia. Väsymykseen valmistautumisessa on hyvä olla realisti ja ymmärtää muuttuvien olosuhteiden tuomat mahdollisuudet. Sinulla tulee olla takataskussa siis kokonainen joukko erilaisia vaihtoehtoja, joilla vahvistat voimavarojasi.

Näin pystyt ottamaan käyttöösi sen väsymystä ehkäisevän keinon, jonka juuri se päivä raskaana tai vauvan kanssa sallii.

 
mamabreikki_harjoitus_hyvinvointi.png
 

Pohdi omia hyvinvoinnin lähteitäsi. Väsymystä torjuvat kaikki asiat, jotka lisäävät hyvää oloa ja tuovat pirteää mieltä.

Tee lista aivan kaikista asioista, joista saat energiaa. Pyri kirjoittamaan viisikymmentä sinulle energiaa ja hyvinvointia lisäävää asiaa. Tai listaa vaikka sata. Tulet tarvitsemaan ideoita.

Huomaa, että asiat voivat olla aivan pieniäkin. Käy läpi kaikki aistit, joiden kautta voit lisätä omaa voimaasi. Huomioi myös päivän kulku. Millaista elinvoimaa kaipaat aamuisin, entä päivällä ja illalla?

Säilytä lista helposti saatavilla tai laita se vaikka jääkaapin oveen. Väsyneenä voit nimittäin unohtaa jopa sen, mistä saa voimia.

hyvinvointiKaroliina