Raskaus muuttaa vartaloa - löydä myönteinen kehokuva

Raskaus, synnytys ja imetysaika ovat jatkumo äitiyden vaiheita, jotka jättävät jälkensä kehoon. Kaikki muutokset eivät aina jää ulkoisiksi muutoksiksi, mutta kehomuistiin kyllä.

Fyysiset muutokset voivat aiheuttaa tyytymättömyyttä kehokuvasi kanssa. Samalla itsetuntosi voi heikentyä. Vaikka asian kohtaaminen voi tuntua vaikealta, tyytymättömyys kannattaa ottaa mahdollisuutena päivittää oma yhteys vartaloon.

Voit oppia hyväksymään kehosi muutokset, jotka aluksi aiheuttivat ahdistusta tai itseinhoa. Kun sallit surun ja ajan tehdä työnsä, voit oppia jopa rakastamaan vartaloasi sellaisena kuin se on.

RASKAUSVATSA SAA AHDISTAA

Raskaudessa on ihania tunteita, mutta se herättää myös paljon ristiriitaisia ajatuksia naisen mielessä. Vatsan kasvaminen on yhdelle äidille ylpeyden aihe ja toiselle tuskaisan ahdistavaa. Molemmat tunteet ovat aivan yhtä sallittuja.

Moni odottaja ahdistuu negatiivisista ajatuksista, joita kasvavaa vatsaa kohtaan tuntee. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla lainkaan pahoillasi. Tulet rakastamaan ja saamaan lämpimän yhteyden vauvaasi, vaikka suhde kasvavaan vatsaan tuntuu lähinnä ahdistavalta ja omaa olotilaa kurjistuttavalta asialta.

Muista, että se miten suhtaudut raskausvatsaasi ei kerro suhteestasi vauvaan. Suhde vartalon muutoksiin kertoo ainoastaan kehokuvastasi ja siihen sinun on mahdollista vaikuttaa.

RASKAUS PILASI VARTALON

Omaa kehokuvaa on tärkeä tunnustella ja päivittää. Ei riitä, että olet ehkä joskus pitänyt ainutlaatuisesta vartalostasi sen kaikkine muotoineen ja ominaisuuksineen. Raskaus, synnytys ja imetysaika jos jokin naisen elämässä vaatii vaalimaan omaa suhdetta kehoon aivan uudella lailla.

Joskus äitiyden tuomia muutoksia kehossa tuntuu vaikealta, ellei miltei mahdottomalta hyväksyä. Voit tuntea, että raskaus on pilannut vartalosi. On inhimillistä, että nopeasti tapahtuvat muutokset omassa ulkonäössä voivat aiheuttaa häpeää tai surua. Joskus tunne voi olla jopa itseinho.

Ikävät tunteet eivät heijastu aina pelkästään omaan sisäiseen elämääsi ja mielesi tuottamiin ajatuksiin. Tyytymättömyys omaan kehoon heijastuu helposti parisuhteeseen ja seksielämään. Omasta kehokuvasta huolehtimiseen ja sen parantamiseen kannattaa siis panostaa. Jos suhde omaan vartaloon pysyy pitkään negatiivisena, uskalla pyytää apua esimerkiksi neuvolasta.

SURU PUHDISTAA JOTTA VOIT TAAS RAKASTAA

Kuten missä tahansa elämänmuutoksessa, myös vartalon muuttuessa saat olla vihainen ja surra menetettyä. Vasta suruprosessin jälkeen olet valmis hyväksymään ja rakastamaan kehoasi sellaisena, kuin se on.

Jos vartalosi herättää sinussa vahvoja negatiivisia tunteita ja ajatuksia, on hyvä lähestyä omaa kehokuvaa rauhassa ja lempeydellä. Hyväksy kaikki tunteesi ja ajatuksesi, joita yhteys kehoosi tuo. Kokeile armollisuutta ja myötätuntoa sisältäviä viestejä vartalollesi. Valitse sanoja, jotka tuntuvat aidoilta, rehellisiltä ja voimauttavilta.

Tee seuraava harjoitus viikottain ainakin kuukauden ajan. Millaisen muutoksen huomaat tapahtuvan suhteessa omaan kehonkuvaasi?

 
mamabreikki_harjoitus_hyvinvointi.png
 

Kuuntele omaa puhetta kehostasi. Ovatko omat ajatuksesi vartalostasi myönteisiä vai negatiivisia?

Mieti, mistä kaikesta olet kiitollinen kehossasi. Entä mistä asioista uskot kehosi olevan kiitollinen sinulle? Jos kehosi osaisi puhua, mikä sen viesti sinulle olisi?

Siirry ajatuksista kehosi fyysiseen todellisuuteen. Tunnista millaisia asioita kehosi kaipaa. Käy läpi koko keho osa-alue kerrallaan. Mitä pääsi ja niskan alue tarvitsee? Entä selän ja vatsan seutu? Millaisesta hemmottelusta jalkasi ja varpaasi nauttisivat?

Anna kehollesi ne sanat ja kosketus, joita se tarvitsee.