Opi tekniikka, jolla selviät järjissäsi vauvavuoden yövalvomisista

Pimeä koti, yön hiljaisuus ja huutava vauva. Et tiedä, mikä on vialla, mutta tyytymättömyys on ilmeistä. Kokeilet hyssyttelyä olkapäätä vasten, vatsallaan, jumppapallon päällä pomppien ja kantoliinassa kantaen, mutta mikään vaihtoehto ei tuota toivottua tulosta.

Pahimmillaan yöllisistä heräämisistä tulee kerta toisensa jälkeen toistuva huutokonsertti. Ensin yksi yö, sitten toinen ja lopulta et enää muista montako kuukautta yötyövuoroja on jatkunut.

RATKAISU LÖYTYI KESKELLÄ YÖTÄ

Ennen jokaista vauvavuoden alkua olen pelännyt yövalvomisia. Rakastan nukkumista eikä minulle ole koskaan ollut ongelma mennä ajoissa nukkumaan. Kymmenen tuntia unta on ollut ennemminkin sääntö kuin poikkeus.

Vaikka et tarvitsisi yhtä paljon unta kuin minä, vaikuttaa yhtäjaksoisen unen puute jaksamiseesi. Väsymys vie minut ja sinut äärirajoille, joten kannattaa tehdä myös tämä väsymyksen hälytysmerkkien harjoitus.

No, lasten kanssa kymmenen tunnin yöunista on todellakin täytynyt tinkiä. Kokonaiset yöunet vaihtuivat vääjäämättä pätkiin ja toisen lapseni kohdalla löysin itseni hyssyttelemästä huutavaa pientä ihmistä ympäri olohuonetta. Pelkoni toteutui ja olin se kirkuvaa vauvaa kantava äiti, joka epätoivoisesti hoki mielessään “nuku, nuku, nuku”.

Kun yölliset valvomiset alkoivat käydä liiaksi jaksamisen päälle, tajusin, että on pakko tehdä jotain. Muuten perheessämme olisi kohta kaksi öisin itkevää jäsentä. Ja niin yllättäen yhtenä yönä muistin työssäni opitun tekniikan, jota testasin vauvavuoden haastavissa olosuhteissa. Kyllä vain, se toimi.

En sano, että seuraavat opit tekevät vauvan kanssa valvotuista öistä onnellisia tai edes mielekkäitä. Mutta ottamalla seuraavat keinot käyttöön, jaksat todennäköisesti paremmin ja mielesi pysyy kasassa väsymyksen tuomasta painolastista huolimatta.

YÖTYÖLÄINEN TARVITSEE LEPOA PÄIVISIN

Ennen varsinaiseen yövalvomiseen valmistautumista yksi tärkeä asia. Suhtaudu yösyöttöihin tai muusta syystä johtuvaan valvomiseen kuin yötyövuoroon. Varaa aikaa nukkumiselle päivällä. Jos et saa unta, niin ainakin lepää. Ole vain, hengitä ja anna kehon olla rentona. Sillä päivällä levänneellä keholla on yöllä vahvempi mieli.

Kolmen alle viisivuotiaan äitinä tiedän, että tuo neuvo tuntuu osittain mahdottomuudelta. Miten nukkua päiväunet, kun isommat lapset vaativat oman huomionsa tai ainakin jokaisen päiväunirytmi tuntuu menevän eri tahtiin? Yhtä vastausta siihen ei löydy, mutta vaivaa mahdottoman yhtälön ratkaisemiseksi kannattaa nähdä.

Jos puolisosi on joskus päivisin kotona, anna kaikki lapset hänen hoiviinsa ja nuku. Pyydä neuvolan kautta kotiin tulevaa hoitoapua. Mene ystävän luo nukkumaan päiväunet siten, että ystäväsi hoitaa sen aikaa vauvaa. Osta edullista lastenhoitopalvelua esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliitolta. Keksi joku keino, jolla saat välillä levättyä myös päivisin.

KOLME ASKELTA ULOS HUUTOKONSERTISTA

No nyt vihdoin tekniikkaan, joka välähti salaman lailla mieleeni jonain niistä lukemattomista öistä, kun vauva itki ja melkein minäkin.

Ensimmäistä kertaa tutustuin tähän mielen voimaa hyödyntävään tekniikkaan eräässä huonosti voivassa työyhteisössä. Kun joukossa oli haastava henkilö eikä päivittäisestä yhteistyöstä ollut ulospääsyä, täytyi muiden työntekijöiden pystyä pitämään mielensä kasassa tavalla tai toisella. Tämä tekniikka osoittautui yhdeksi hyväksi keinoksi.

Työyhteisötaitona ohje kuului vaikene, hymyile, poistu. Vauvan kanssa muutin sen kolmen H:n ohjenuoraksi eli hyssytä, hymyile, haaveile.

Tekniikan ideana on se, että vaikka et pääse tilanteesta pois fyysisesti, voit tehdä sen mielesi avulla. Hoivaat lastasi, mutta et kuuntele itkua. Siirryt mielessäsi jonnekin muualla, missä jaksat paremmin. Valitset tietoisesti myönteisiä ajatuksia epätoivoisten mietteiden sijaan.

HYSSYTÄ KUN VAUVA ITKEE

Kun vauva huutaa ja muu maailma on hiiren hiljaa, kuulet kaksi ääntä. Vauvan itkun ja omat ajatuksesi. Se, että hoet mielessäsi “nuku nyt, nuku nyt” ei valitettavasti nopeuta vauvan rauhoittumista. Sen sijaan oma sisäinen rauhasi alkaa hiljalleen murentua.

Kun otat kolmen H:n tekniikan käyttöösi, ulkoisesti mikään ei muutu. Vauvan hoivaaminen on yhä ensisijainen tehtäväsi ja siksi ensimmäinen vaihe on hyssyttäminen. Jatkat vauvan kantamista ja rauhoittelua entiseen tapaan.

Koska et pääse fyysisesti pois uuvuttavasta tilanteesta, tee se mielesi avulla. On aika muuttaa mielen maisemaasi. Se tapahtuu kahdella seuraavalla askeleella eli hymyn ja haaveilun kautta.

VALITSE VAHVISTAVAT AJATUKSET

Tekniikan hymy on käytännössä hyvin nopea vaihe. Hymy tarkoitta sitä päätöstä, että tietoisesti valitset ajatella jotain muuta kuin vauvan huutoa ja sen tuomia negatiivisia ajatuksia.

Hymy on päätös ajatella jotain voimauttavaa ja jaksamistasi vahvistavaa.

Kun olet päättänyt hymyn kautta siirtää ajatukset toisaalle, siirry haaveiluun. Haaveilun tarkoitus on siirtää ajatukset johonkin kepeään ja positiivisia tuntemuksia herättävään hetkeen tai tilanteeseen.

Jos edessä on vauvan nimijuhla, tee mielessäsi vaikka juhlajärjestelyjä. Tai jos rakastat joulua, mieti mitä ihanaa seuraava joulu voikaan tuoda tullessaan. Voit myös haaveilla lomamatkasta, kesästä, treffi-illasta tai siitä toiveesi täyttymisestä, mitä et ole uskaltanut sanoa vielä kenellekään muulle ääneen.

Haaveile mistä haluat, kunhan pysyt kaukana kaikesta, mikä muistuttaa sinua huonosti nukutusta yöstä ja vauvan huutamisesta.

Päätä myös tietoisesti olla ajattelematta muita suruja tai murheita. Tehtäväsi on nyt vahvistaa mielen jaksamista, ei musertaa sitä entisestään elämän muilla murheilla.

KUN VAUVA NUKAHTAA

Lopulta koittaa se hetki, kun huuto hiljenee. Haaveet unohtuvat, tunnet väsymyksen vyöryvän päällesi ja lasket pienen ihmisen nukkumaan samalla rukoillen, että hän ei havahdu heti uudestaan.

Pyri pitämään mieli tässäkin vaiheessa positiivisena. Älä suotta mieti, montako tuntia tai minuuttia mahtaa olla seuraavaan heräämiseen. Lepää vain.

Selvisit hyvin tämän yövalvomisen ja tulet selviämään seuraavankin.

Nyt on aika levätä.

 
mamabreikki_harjoitus_hyvinvointi.png
 

Harjoittele hyssytä, hymyile, haaveile -tekniikkaa jo etukäteen päiväsaikaan. Kun hoivaat kitisevää vauvaa päivällä, sinulla on todennäköisesti enemmän voimavaroja tehdä tätä mielen harjoitusta. Huomaat, että osaat siirtää ajatuksiasi pois tilanteesta.

Kun heräät vauvan itkuun yöllä, muistuta itseäsi osaamastasi tekniikasta. Ota vauva syliin, päätä hymyillä ja siirry mielessäsi haaveisiin.

Yön aikana käy varmasti niin, että haaveilu katkeaa ja ajatuksesi ovat taas itkuisessa vauvassa. Keskitä silloin huomiosi hetkeksi vauvan auttamiseen ja kuulostele, olisiko joku keino, joka tuntuisi rauhoittavan häntä. Jos itku jatkuu ja voit vain hyssytellä pientä, päätä lähteä tilanteesta pois takaisin haaveisiisi.

Anna itsellesi lupa myönteisiin ajatuksiin, sillä niiden avulla jaksat sen ja mahdollisen seuraavankin yön.

***

Vaikka tekniikka auttaa sinua öissä, ei se poista väsymystä ja sen myötä heikentyvää jaksamistasi. Pidä huoli, että saat tavalla tai toisella lepoa. Jos et itse keksi keinoa väsymyksen selättämiseen, pyydä apua läheisiltä tai neuvolasta.