Onko arkesi onnistumista, sietämistä vai romahtamista?

Äiti, miten sinä pärjäät? Raskaana ja pikkulapsivuosien tiimellyksessä sinulta kysytään tuota monen monta kertaa. Läheiset, neuvola, ystävät ja tuntemattomat ovat kiinnostuneita, pärjäätkö arjessasi. Pärjääminen tuntuu olevan äidin hyvinvoinnin tavoitetila.

Muistan kerran, kun neuvolassa vastasin tuohon kysymykseen, että en halua pärjätä. Haluan jotain enemmän. Pärjääminen oli jossain vaiheessa ollut hyvä tavoite ja vaihe arjen palasten saattamisessa tasapainoon. Mutta nyt se ei enää riittänyt. Halusin enemmän kuin vain pärjätä.

TUNNISTA HYVINVOINNIN KOKO KIRJO

Puhe hyvinvoinnista on helposti hyvin mustavalkoista. Joko jaksat tai et jaksa. Olet sairas tai terve. Tunnet itsesi onnelliseksi tai onnettomaksi. Olet joko tai.

Todellisuudessa olemme harvoin noilla hyvinvoinnin äärilaidoilla. Suurimman osan arjesta liikumme noiden ääritilojen väliin asettuvalla harmaalla alueella. Tosin tuo alue ei ole oikeassa elämässä lainkaan harmaa. Siihen mahtuu se elämän monimuotoinen kirjo, jota tunnet.

Jotta osaat tunnistaa paremmin miten voit, on hyvinvoinnin ja pahoinvoinnin välille rakennettava useampi välivaihe. Siksi olen tehnyt sinulle tämän harjoituksen kymmenestä voimavara-askeleesta.

ENNALTAEHKÄISE ROMAHTAMINEN

Kun tunnistat omien voimavarojesi määrän nykyhetkessä, osaat vahvistaa hyvinvointiasi juuri sinulle sopivalla tavalla. Lisäksi huomaat ajoissa, kun on aika pyytää apua. Sinun ei kannata odottaa romahdustilaa ennen kuin rohkaistut sanomaan ääneen voimavarojesi olevan totaalisesti loppu.

Kun kaipaat muutosta omaan hyvinvointiisi, on tärkeää osata asettaa itselle innostavia ja realistisia tavoitteita. Luhistumisen partaalta matka onnistumisen iloa pursuavaan elämään voi tuntua harppaukselta, johon ei juuri sillä hetkellä ole todellakaan voimia. Eikä ehkä edes uskoa.

Sen sijaan ajatus hitusen paremmasta arjesta tuntuu paljon saavutettavammalta. Vaikka voimavarasi saattavat olla viime aikoina hiipuneet, voit uskoa kuitenkin pieneen myönteiseen muutokseen. Saavutettavissa oleva tavoite kannustaa ja vie sinua eteenpäin. Yksi askel ylöspäin on helpompi ottaa kuin harppaus huipulle.

Tuota innostavaa tavoitetta minä hain, kun kerroin neuvolassa, etten halua vain pärjätä. Aseta sinäkin tavoite hyvinvoinnillesi juuri sille tasolle, kuin haluat. Tee tavoitteesta sellainen, että se innostaa ja inspiroi sinua. Harjoituksen avulla osaat ottaa askeleen kerrallaan sitä kohti.

10 VOIMAVARA-ASKELTA

Olen rakentanut voimavara-askeleiksi kymmenen olotilaa. Se on kuin asteikko yhdestä kymmeneen. Matka alhaalta ylös romahtamisen ja flown kaltaisen virtaamisen välillä.

Sanojen merkitys voi olla sinulle eri kuin minulle. Jos koet, että haluat vaihtaa joidenkin sanojen paikkaa tai kirjoittaa paremmin omaa olotilaasi kuvaavan käsitteen, tee se. Tärkeintä on, että sinä tunnistat olotilan itsessäsi ja tiedät, mitä se juuri sinulle tarkoittaa.

Voimavara-askeleet

Virtaaminen, flow

Nauttiminen

Onnistuminen

Pärjääminen

Jaksaminen

Sietäminen

Kestäminen

Haparoiminen

Luhistuminen

Romahtaminen

 
mamabreikki_harjoitus_hyvinvointi.png
 

Sulje silmäsi ja hengitä muutaman kerran syvään. Kysy sitten itseltäsi, miten voit. Millaiset voimavarat sinulla on arjessa toimimiseen?

Onko henkisissä ja fyysisissä voimavaroissasi millainen ero? Mieti omaa jaksamistasi myös vuorokauden eri aikoina. Tunnista vaihteleeko voimiesi määrä arkipäivien ja viikonlopun välillä.

Avaa silmäsi. Mille voimavara-askeleelle sijoitat oman jaksamisesi juuri nyt? Seisotko tukevasti portaan keskellä vai oletko nousemassa tai tippumassa toiselle askeleelle? Entä oletko noussut nykyiselle voimavara-askeleelle alhaaltapäin vai tipahtanut parempien voimavarojen portaalta? Tunnista suunta, josta olet tullut nykyhetkeen.

Mieti nyt, mille askeleelle haluat päästä. Millaista arkesi on, kun olet saavuttanut tuon toivomasi voimavarojen tason? Miten sinä siinä voit? Millaisia tunteita koet?

Näe matkasi kohti tavoitetta. Katso itseäsi siltä voimavara-askeleelta käsin, jonne haluat. Miten olet vahvistanut voimavarojasi? Mitä askeleita on mahtunut matkan varrelle? Kuinka kauan olet kerännyt voimavaroja päästäksesi tavoitteeseen?

Mieti kolme konkreettista asiaa, jotka vievät sinua kohti tavoitettasi. Mistä niistä voit aloittaa jo tänään?