Onnellisempi some-elämä ilman digipaastoa

En tiedä sinusta, mutta minulla äitiys on lisännyt ajankäyttöäni sosiaalisessa mediassa. Raskausaikoina kokemusten ja vertaistarinoiden voima on ollut tärkeä. Vauva-arjessa ja sen haasteissa on tullut haettua tukea eri sosiaalisen median foorumeilta.

Vaikka sosiaalinen media antaa paljon, huomaan säännöllisesti pohtivani suhdettani siihen. Mietin, onko aktiivisuuteni sosiaalisessa mediassa merkityksellistä itselleni tai muille. Kun avaan puoli huolimattomasti Facebookin osana aamurutiineitani, herää kysymys, olenko tahtomattani jopa riippuvainen siitä.

Mediakin muistuttaa säännöllisesti sosiaalisen median liikakäytöstä ja sen ongelmallisuudesta. Kriittisen luupin alle ovat joutuneet myös hiekkalaatikon reunalla somettavat äidit. Mielestäni syyllistäminen on turhaa. Sen sijaan kannustan jokaista äitiä saavuttamaan entistä onnellisemman elämän. Myös some-elämän.

Tämänkertaisen harjoituksen avulla pääset rakentamaan juuri sinulle hyvän tasapainon tosielämän ja somearjen välille.

MIKSI SOMEPAASTO EI TOIMI?

Olet ehkä kuullut ja kenties pitänytkin somepaastoja tai digilomia. Etäisyyden ottaminen digilaitteista on yksi keino tarkastella suhdetta sosiaaliseen mediaan.

Itselläni somepaastot ovat olleet virkistäviä ja havahduttavia, mutta niiden myönteinen vaikutus on ollut lyhytkestoinen. Pian paaston jälkeen olen palannut vanhoihin tuttuihin tapoihini.

Syy vaikutuksen lyhytkestoisuuteen piilee siinä, että alitajunta ei tunnista ei-sanaa. Tämän vuoksi kieltäytymiseen perustuvat kuurit, paastot tai tavoitteet harvoin tuottavat kestävää tulosta.

Kyse ei siis ole siitä, että sanot sosiaaliselle medialle ei. Jos haluat vähentää käyttämääsi aikaa somessa, mieti mitä haluat sen tilalle. Mille sanot silloin kyllä?

SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖ ON TAPA, JONKA VOIT MUUTTAA

Sosiaalisen median käyttö on pitkälti tottumus. Vilkaiset kuin ohimennen, onko Facebookiin tullut ilmoituksia. Tarkistat nopeasti Instagramin kuvien kirjon. Kun vauva nukkuu, katsastat kirppisryhmien ja lempiputiikkisi tarjonnan. Näin siitäkin huolimatta, että kaapit pursuavat ihania vaatteita aina seuraavaan talvisesonkiin asti.

Huomamattomien tapojen muuttamiseksi tarvitset aivan ensimmäiseksi tietoisuutta. Sitä, että havahdut olevasi somessa. Päätä siis kiinnittää huomiota hetkiin, kun otat digilaitteen käyttöösi ja avaat some-elämäsi ruudulle.

Mieti myös, mitä haluat noiden somehetkiesi tilalle. Onko maailmalla tarjottavana jotain vielä antoisampaa? Mistä asioista saat arjessasi iloa ja hyvää oloa? Voisitko lisätä noita asioita joidenkin somehetkien tilalle?

Jo pelkkä oman some-elämän kriittinen tarkastelu saa usein aikaan uusia arjen valintoja ja ruutuajan vähenemistä. Jotta opit pysyvästi nauttimaan elämästäsi vähemmällä somen käytöllä, tulee sinun luoda uusista tavoista sellaisia, että haluat valita ne aina uudelleen ja uudelleen.

OLE TIETOINEN SOMEÄITI

Kun olet oppinut olemaan tietoinen someäiti ja täyttänyt turhat digihetket läsnäololla omassa todellisuudessasi, nauti tasapainosta.

Salli itsellesi se arjen tositilanteiden kirjo ja kauneus, josta voit raskaana ollessa ja kotiäitinä nauttia. Aloita aamusi miettimällä, mitä ihanaa haluat tänään kokea. Jos olet väsynyt, mieti, mikä tuo juuri nyt voimaa ja parempaa mieltä.

Kun päätät heittäytyä sosiaalisen median sovellusten maailmaan, tee se siksi, että haluat. Ammenna sosiaalisesta mediasta se myönteinen ihmisten ja heidän tarinoidensa kohtaaminen, jota arki omassa kotikorttelissa ei tarjoa.

Sano kyllä onnellisemmalle elämälle somessa ja sen ulkopuolella.

 
mamabreikki_harjoitus_hyvinvointi.png
 

Havainnoi omaa digiaikaasi päivittäin noin viikon ajan. Sinun ei tarvitse muuta kuin tarkkailla milloin olet somessa tai jonkun ruudun ääressä.

Kun vietät aikaa somessa, tiedosta sen vaikutukset. Saitko iloa ja innostusta? Vai tuntuiko se enemmän turhanpäiväiseltä tai yhdentekevältä? Tunnista milloin some vie voimiasi ja missä hetkissä saat siitä myönteistä energiaa.

Samalla, kun seuraat sosiaalisen median käyttöäsi, mieti minkä tekemistä tai kokemista olet arkeesi kaivannut. Tunnustele päivittäin, millaisia tunteita haluat kokea enemmän. Löydä keinoja siihen, miten voit antaa itsellesi noita tarvitsemiasi arjen asioita.

Iloitse ja kiitä itseäsi, kun hyvä olosi lisääntyy omien valintojesi ansiosta.